Σύγχρονη λογοκρισία στο ίντερνετ. Όταν το επιχείρημα διαβάλλεται και… διαγράφεται

Γράφει ο Γιώργος Πατσιλίβας

λογοκρισίαΤο ίντερνετ έχει εισάγει την άμεση πληροφόρηση και επικοινωνία. Η ανταλλαγή απόψεων έχει φτάσει σε ένα επίπεδο ασύλληπτο για τα δεδομένα της ανθρωπότητας ως σύνολο χρόνου υπαρξής της και έχει συμβάλλει καθοριστικά στο να επιστρέψει ο γραπτός λόγος που είχε ατονίσει εντυπωσιακά τα προηγούμενα χρόνια. Η ποικιλομορφία όμως των απόψεων, η χρήση ψευδών στοιχείων και η αύξηση της προπαγάνδας και των συμφερόντων οδηγούν και σε συγκρούσεις μεταξύ ατόμων και μέσων και η δύναμη των λέξεων που συνοδεύονται με επιχειρήματα είναι εκτυφλωτική πολλές φορές, με αποτέλεσμα να μην γίνονται απόψεις -πολύ ισχυρές- αποδεκτές, αντίθετα να διασύρονται και να… διαγράφονται, διαμορφώνοντας έτσι μια ενοποιημένη, συντεταγμένη και κοινή γραμμή αντίληψης πάνω σε κάποιο συγκεκριμένο ζήτημα ευτελίζοντας τη βασική αρχή ενός διαλόγου, την ελευθερία της έκφρασης που κινείται στον σεβασμό των συνομιλητών, καταστρέφοντας τον στόχο της ανακάλυψης της αλήθειας, της πραγματικότητας, του προβλήματος, της λύσης…

Συνομίλησα λοιπόν και εγώ -σε αυτόν το δρόμο της ανταλλαγής απόψεων- κάπου στο ίντερνετ για κάποιο θέμα της εποχής μας και όταν άρχισαν τα δύσκολα για τον [εκάστοτε] «αρθρογράφο» προτίμησε τις διαγραφές δικών μου και άλλων σχολίων, αλλάζοντας και παραποιώντας εντελώς την ουσία!  Είναι από τις λίγες φορές στη ζωή μου που αισθάνθηκα τόσο μια βάναυση συμπεριφορά. Δεν έχω καταπατήσει ποτέ κανένα ατομικό δικαίωμα κανενός όντος εσκεμμένα, ενώ αντίθετα έχω επωμιστεί ρατσιστικούς χαρακτηρισμούς (και ας είμαι Έλληνας), ενώ η γυναίκα μου επίσης βιώνει αρκετές φορές διακρίσεις και επιθετικές συμπεριφορές (κυρίως σε συναλλαγές με το Δημόσιο…) και αποκλεισμούς.

λογοκρισία1

Διαφωνίες πολλές και με πολλούς για αρκετά και ποικίλα θέματα. Πάντοτε όμως άκουγα με προσοχή την άποψή τους, με σεβασμό στην προσωπικότητά τους ψάχνοντας να βρω κομμάτια αλήθειας στα λόγια τους που ίσως δεν ήξερα ή μου διέφευγαν. Μέσα από διαλόγους με επιχειρήματα σχηματίστηκε ο χαρακτήρας και η προσωπικότητα μου που δεν αναζητεί καταφύγια σε πολιτικούς, θρησκείες, ομάδες ή διαφόρων ειδών ηγέτες ή επίδοξους ηγεμόνες και δικτάτορες της ανθρώπινης υπόστασής μου, αντίθετα αναζητώ την αγάπη, τη χαρά, την αλληλεγγύη, τη βοήθεια χωρίς αντάλλαγμα προς το συνάνθρωπο μου.

Κατά τη δική μου ταπεινή γνώμη, η διαγραφή απόψεων ισοδυναμεί με το κάψιμο βιβλίων, με τη λογοκρισία καθεστώτων και με κοινωνικό βιασμό. Χρειάζεται θάρρος όμως να αναγνωρίζεις το λάθος σου και αποτελεί μεγαλειώδη πράξη σεμνότητας και ηθικής. Μπορεί να συμφωνήσω ή να διαφωνήσω και να εκδηλώσω τη σκέψη μου στην άποψη κάποιου άλλου, ποτέ όμως δεν θα σταματήσω να τον σέβομαι και να τον υποστηρίζω ως άνθρωπο και ως μέσο έκφρασης… Είναι όμως τελικά και αυτό ένα σύμπτωμα της σημερινής μας κοινωνίας; Να διαγράφονται απόψεις, συνειδήσεις, άνθρωποι μέσα από την υπερ(παρα)πληροφόρηση;

Γιώργος ΠατσιλίβαςΔείτε εδώ όλα τα άρθρα του…


facebook

Πείτε τη γνώμη σας!

